Vad signalerar er arbetsklädsel?

Att profilera sig som företag handlar inte bara om traditionell marknadsföring via annonsering eller annan typ av kampanjarbete. Det går faktiskt att profilera sig på närmare håll än man tror, nämligen via sina medarbetare. Ett sätt som många företag inom servicebranschen använder sig av för att förmedla en känsla eller ett affärskoncept med hjälp av sina medarbetare är klädetik på arbetsplatsen.

Förstärkt image

Man profilerar sig helt enkelt genom att förse sina anställda med såväl praktiska som enhetliga kläder. Förutom det faktum att den enhetliga klädkoden fungerar som en praktisk detalj och även i många fall har en säkerhetsfunktion, så skapar den här typen av arbetsklädsel en slags image ut mot marknaden och ett sätt för företaget att bygga en förtroendefull profil.

En grupp bartender som bär samma slips och skjorta ger ett proffsigt intryck samtidigt som en grupp snickare förmedlar en typ av trygghet och erfarenhet genom att bära samma slags arbetsställ. Idag finns det specialiserade företag som erbjuder direkt anpassade kläder till diverse branscher. Ett exempel är Z-profil som säljer enhetlig klädsel för olika typer av yrken och branscher, på deras hemsida finner du allt från rejäla arbetsvästar för snickeriföretag till snygga skjortor som exempelvis en butikskedja kan använda till sin säljande personal.

Det här med klädkoder på företag har fått ett stort gehör från alla typer av branscher den senaste tiden och vi ser exempel på företag som under 30-40 år inte haft någon direkt anvisning gällande klädsel som nu sett fördelarna med en enhetlig klädsel. Ett exempel på detta är bland annat incidenten med kartongarbetaren på Stora Enso som blev hemskickad när han vägrat rulla ner byxbenen efter att företaget börjat med krav på arbetsklädsel.